універсалії

УНІВЕРСАЛІЇ (від лат. universalis — загальний) — загальні поняття, що позначають роди і види буття. Питання про У. постало разом із платонівською теорією ідей. Платон вважав, що У. відповідають ідеї, які існують до і незалежно від речей. На противагу Платону, Аристотель підкреслював, що загальне є вторинною сутністю, яка реально виявляється тільки в одиничних речах (первинній сутності). Ці два протилежних погляди на природу У. Порфирій у своєму "Вступі" до аристотелівських "Категорій" сформулював у вигляді такої проблеми: чи У. (роди і види) існують у дійсності, чи тільки в мисленні; У. тілесні чи безтілесні; У. існують окремо від чуттєвих речей чи в них, нероздільно з ними. У Середні віки намагання дати відповідь на ці питання породило три основних вчення про У.: крайній реалізм, крайній номіналізм і концептуалізм. З позиції крайнього реалізму, У. наділялися онтологічним статусом і розглядалися в дусі платонівської традиції як ідеї, що існують "до речей". В XIV ст. реалізм набуває своєї поміркованої форми в доктрині Томи Аквінського, де У. існують "в речах" (на зразок аристотелівської "форми"). На противагу реалістичній онтологізації У., останні було проголошено суто раціональними конструктами в контексті таких філософських напрямів, як номіналізм, де У. подавалися лише як імена одиничних предметів (Росцелін, XI — XII ст.) та концептуалізм, що розглядає У. лише як продукт абстрагуючої діяльності розуму, відокремлення загальних властивостей від реальних речей, в результаті чого формується певний концепт (Абеляр, XI — XII ст.) У. філософії XVII — XVIII ст. вчення про У. знайшло продовження у Мальбранша (реалізм), Гоббса, Берклі, Г'юма, Кондильяка (номіналізм), Локка (концептуалізм). У сучасній філософії науки проблема У. набуває нової гостроти при теоретико-множинному обґрунтуванні математики та логіки (вже в силу амбівалентності самого поняття "множина": з одного боку, воно відображає очевидно реальну множинність речей, а з іншого — "абстрактну річ", котра не є емпіричним фактом). Найбільш відомі сучасні концепції У. Вітгенштайна та Куайна.

Д. Кирик, О. Гвоздік

Джерело: Філософський енциклопедичний словник на Slovnyk.me

Значення в інших словниках

  1. універсалії — універса́лії множинний іменник Орфографічний словник української мови
  2. універсалії — УНІВЕРСА́ЛІЇ, ій, мн. (одн. універса́лія, її, ж.). 1. філос. Загальні поняття на відміну від одиничних. 2. лінгв. Явища, властиві всім або багатьом мовам. Лінгвістичні універсалії. Словник української мови у 20 томах
  3. універсалії — -ій, мн. (одн. універсалія, -ї, ж.). Загальні поняття. Мовні універсалії — спільні для всіх або більшості мов світу ознаки, закономірності, структури, тенденції, які демонструють спільність мовної будови при всій різноманітності людських мов. Великий тлумачний словник сучасної мови
  4. універсалії — універса́лії (від лат. universalis – загальний) 1. Філософський термін, який вживали для позначення загальних понять на відміну від одиничних. Питання про те, чи існують... Словник іншомовних слів Мельничука
  5. універсалії — Філософське поняття, яке означає еквівалент загальних понять і назв (напр., людина взагалі), характеристика (напр., білість) та ін.; відома суперечка в середньовіччі про універсалії між реалістами, які визнавали їхнє реальне існування, та номіналістами, які відкидали їх. Універсальний словник-енциклопедія