ГОНЧАР Олесь (Олександр) Терентійович

ГОНЧА́Р Олесь (Олександр) Терентійович

• ГОНЧАР Олесь (Олександр) Терентійович

(3.IV 1918, с. Суха, тепер Кобеляцького р-ну Полтав. обл.)

- укр. рад. письменник, громад. діяч, академік АН УРСР з 1978, Герой Соц. Праці (1978). Член КПРС з 1946. Учасник Великої Вітчизн. війни (з третього курсу Харків. ун-ту в складі студбату 1941 добровольцем пішов на фронт). Закінчив 1946 Дніпроп. ун-т, навчався в аспірантурі Ін-ту л-ри ім. T. Г. Шевченка АН УРСР. У довоєнні роки працював у районній і обл. комсомольській газетах на Харківщині. З 1976 — кандидат у члени ЦК КПРС, член ЦК Компартії України. Депутат Верх. Ради СРСР 6 — 11-го скликань, обирався депутатом Верх. Ради УРСР. З 1973 — голова Укр. респ. комітету захисту миру, член Всесв. Ради Миру. В 1959 — 71 — голова правління Спілки письменників України, 1959 — 86 — секретар правління Спілки письменників СРСР.   Перші новели ("Іван Мостовий", "Черешні цвітуть", "Орля"), повість "Стокозове поле" надруковані 1938 — 41 у журналах "Молодий більшовик" і "Радянська література". Вони приваблювали ліризмом, увагою до цільних людських характерів. На фронті писав вірші (публікувалися в дивізійній газеті; 1985 видано окремою зб. "Фронтові поезії"). Протягом 1946 — 48 створив романи "Альпи" і "Голубий Дунай" (Держ. премія СРСР, 1948) та "Злата Прага" (Держ. премія СРСР, 1949), які склали трилогію "Прапороносці" (вперше опубліковані в ж. "Вітчизна"). Широке читацьке визнання твору зумовлене його ідейно-тематичною, образно-стильовою оригінальністю, новаторським підходом до теми Великої Вітчизн. війни. "Прапороносці" сприймаються як щира й правдива розповідь, написана безпосереднім учасником війни. Уперше в рад. л-рі у великому епічному творі Г. звернувся до теми визвольної місії Рад. Армії. З глибокою життєвою і худож. переконливістю він показав організуючу роль партії комуністів, дружбу рад. народів, високу мораль і духовну красу солдата, його любов до Батьківщини. У трилогії масштабне відтворення буднів воїнського колективу, його походу через Європу поєднується з реалістичним змалюванням багатьох індивідуально неповторних характерів, за якими постає узагальнений образ народу. Прикметні риси трилогії — яскраво зображені позитивні постаті (комроти Брянський, медсестра Шура Ясногорська, лейтенант Черниш, солдат-подоляк Хома Хаєцький, замполіт Воронцов), майстерна символізація багатьох реалістичних деталей, наскрізний романтичний пафос, особлива стилетворча роль ліризму, сплавленого з епічністю, орієнтованого на поетику "Слова о полку Ігоревім". Г. натхненно розповів про джерела Перемоги, створив величний образ воїнів-прапороносців, що обстоюють ідеї соціалізму, миру і дружби, показав гуманізм народу-переможця, якого "любов рухає вперед", його протистояння війні, ненависті й руйнуванню.   Тематично близькі до трилогії повість "Земля гуде" (1947) — про підпільну боротьбу полтав. комсомольців проти фашист. окупантів, оповідання "Модри Камень", "Весна за Моравою" та ін., зібрані в кн. "Новели" (1949).   Протягом 50-х pp. Г. виступає з оповіданнями (збірки "Південь", 1951; "Новели", 1954; "Чарикомиші", 1958; "Маша з Верховини", 1959) і повістями "Микита Братусь" (1951) та "Щоб світився вогник" (1955), розкриваючи важливі морально-етичні теми. У повісті "Микита Братусь", побудованій як розповідь від першої особи, письменник змальовує образ колгоспника, колоритний нар. характер. У другій повісті Г. порушує питання емоційної розвиненості людини, виступає проти егоїзму, морального браконьєрства, байдужості до краси, до природи. Зображуючи в своїх тодішніх творах (зокрема, в оповіданнях "Соняшники", "Жайворонок", "Людина в степу" тощо) скромних трудівників, Г. пише про значущість їхньої праці у житті, суспільну вагу чуйності й довір'я до людини. Осн. творчим здобутком Г. в 50-і pp. стала істор.-революц. дилогія — романи "Таврія" (1952) і "Перекоп" (1957), в яких показано визрівання ідеї соціалісти, революції в свідомості трудящих, революц. події і вир громадян. війни на Україні. В романах діють істор. особи, зокрема В. І. Ленін, М. В. Фрунзе.   Новим кроком у творчій еволюції письменника став роман "Людина і зброя" (1960; Держ. премія УРСР ім. Т. Г. Шевченка, 1962). Розповідь про студ. батальйон, який після кровопролитних боїв 1941 вийшов з оточення, переросла в схвильовану авторську сповідь. Герої твору звертаються в майбутнє, застерігають світ від нових воєн, шукають відповіді на питання про суть життя і смерті, про безсмертя, любов до Вітчизни. В романі глибоко розкриваються духовні основи героїзму рад. людей, які спізнають тяжкі трагедії, зазнають непоправних втрат. У романі стверджується правдивий погляд на драматичні події 1941.   У центрі роману "Тронка" (1963; Ленінська премія, 1964) — радгосп, через землі якого пролягає траса споруджуваного каналу, а також розташований поряд воєнний полігон. Письменник показує, як у повсякденні цього степового регіону України відбивається загальнонар. буття і весь світ середини 20 ст. з його глобальними проблемами й контрастами. Актуальні морально-етичні питання, які осмислюють автор і герої твору, включені в загальнофілос. річище роману, де вирізняються вічні теми миру, праці, обов'язку, доброти, кохання, відповідальності людини перед суспільством та історією, перед рідною землею, родом, нац. пам'яттю. Г. розвінчує антигуманність догматичних, культівських поглядів на життя. "Тронка" — це 12 художньо викінчених новел, кожна з яких, маючи гол. героя, є невід'ємною ланкою осн. сюжету роману. У романі застосовані діахронний і синхронний типи розповіді. У синтезі історії та сучасності, утвердженні людинотворчої суті пам'яті й полягає одна з істотних рис роману, його основна тенденція, що набуде дальшого розвитку як у наступних творах Г., так і в укр. прозі другої половини 60-х pp. Ця тенденція особливо проявилася в романі "Собор" (К., 1968). Після перших позитивних відгуків у пресі роман та його автор були піддані вульгарно-суб'єктивістській критиці, і твір з'явився вдруге тільки через двадцять років. У "Соборі" Г. одним з перших у рад. л-рі порушив питання про гуманістично-творче розуміння історії народу, бережливе патріотичне сприймання багатств його духовної культури, гостро виступив проти споживацько-браконьєрського ставлення до природи і пам'яток минулого. Події розгортаються в робітничому селищі довкола старовинного козацького собору, над яким нависла загроза зруйнування. Образ зірко поміченого письменником ще в 60-і pp. руйнівника і кон'юнктурника — людини без пам'яті Володьки Лободи — став значним худож. досягненням Г., прикладом соціальної проникливості письменника.   Проблематика, освоювана автором у романах 60-х pp., розширювалась, здобувала нове філос.естетичне трактування в творах 70-х pp. — романах "Циклон" (1970), "Берег любові" (1976) і повісті "Бригантина" (1973). У "Циклоні" конструктивною худож. ідеєю став зв'язок часів. Перший план роману — підпільна боротьба рад. військовополонених, другий — створення сучас. кіномитцями фільму про цю боротьбу. Автор художньо осмислює свої спостереження над психологією творчості, проблемою нар. характеру, вічного й нового в ньому, пише про значення нац. коріння, небезпеку утилітарного підходу до прекрасного, до мистецтва.   Активність авторської думки, гострота реакції на істотні проблеми часу виразно помітні в повісті-роздумі "Бригантина", гол. герой якої — важкий підліток із спецшколи для неповнолітніх правопорушників. Твір є своєрідним морально-філос. диспутом про довір'я до людини, виховну і творчу роль доброти і краси, про свободу та анархічну розхристаність, про гармонію в стосунках індивіда зі світом, природою. Мотиви рідного берега як високої внутр. мети, місії людини на землі, спадкоємності поколінь, пафос антибайдужості, викриття бюрократизму, бездуховності, цинізму визначають зміст "Берега любові".   Починаючи з "Собору", лірико-поетич. стиль Г. зазнає певної трансформації: посилюється полемічність, публіцистичність худож. думки, поглиблюється філос. основа образного мислення. Письменник частіше звертається до трагічних колізій, драматич. розвитку подій. Філос. романом, насиченим актуальними моральними і політ. роздумами про сучас. людину і планету, мир і війну, є "Твоя зоря" (1980; Держ. премія СРСР, 1982). Людина розглядається автором у контексті сьогоднішніх глобальних проблем, ще виразніше проступають тут характерні для письменника планетарний погляд на нинішній світ, оцінка його з точки зору віків минулих і віків прийдешніх.   Змістова багатомірність авторського задуму, морально-філос. позиція художньо реалізуються через постать гол. героя твору — колишнього робітфаківця, льотчика під час війни, а тепер дипломата Кирила Заболотного. Осн. ідейнохудож. антиномія, що пронизує образну систему "Твоєї зорі", — творення і руйнування. Розкриваючи протистояння двох різних сусп. систем, загрозливий конфлікт між природою і техносферою, інші прояви, з одного боку — будівничого, з другого — деструктивного розуміння й ставлення до життя, його першооснов, Г. створює багатоскладний і діалектично суперечливий, тривожний образ сучасного світу. Письменник пильно придивляється до психології руїнництва, розпізнаючи її і в таких явищах, як прагматизм, культ речей, споживацький принцип "після нас — хоч потоп", байдужість, нац. нігілізм тощо.   Після того, як у 60-х pp. Г. опублікував новели "На косі", "Кресафт", "За мить щастя" та ін., він знову звернувся до цього жанру лише в 80-х pp. Серед нових творів — "Геній в обмотках", "Ніч мужності", "Народний артист", "Corrida" та ін.; найбільшу увагу привернуло драматичне в своїй сюжетній основі і гостро актуальне за проблемою соціальної відповідальності людини оповідання "Чорний Яр" (1986). У доробку Г. — літературознавчі, літ.-критич. і публіцистичні статті, нариси, зібрані в книжках "Про наше письменство" (1972) і "Письменницькі роздуми" (1980). Глибиною думки, проникливим осягненням таємниць творчості, високим громадян. чуттям позначені розвідки Г. про Т. Шевченка, І. Франка, Лесю Українку, М. Коцюбинського, О. Довженка, А. Головка, А. Малишка, В. Симоненка, статті "Цвіт слова народного" (про українську мову), "Гоголівськими шляхами" (1981), "Рабіндранат Тагор українською мовою" (1982), "На землі Камоенса" (1985), "То звідки ж взялася „звізда полин"?" (1987) та ін. Г. — автор сценаріїв худож. фільмів "Партизанська іскра" (1958), "Таврія" (1959), "Тронка" (1971), "Абітурієнтка" (1973), "Все перемагає любов" (1987) та ін., знятих на Київ. кіностудії ім. О. П. Довженка. За творами Г. поставлено спектакль "Прапороносці" (1975, Львів. укр.-драм. театр ім. М. Заньковецької), балет В. Нахабіна "Таврія" (1959; Харків. театр опери та балету ім. М. В. Лисенка), оперу О. Білаша "Прапороносці" (1986, Київ., Харків., Дніпроп. театри опери та балету).   Творчість Г. належить до загальновизнаних досягнень багатонац. рад. літератури. Його твори широко перекладаються у нашій країні, за кордоном, видані майже 40 мовами народів СРСР і світу. Іл. див. на окремому аркуші, с. 384 — 385.   ♦ Тв.: Твори, т. 1 — 2. К., 1954; Твори, т. 1 — 4. К., 1959 — 60; Твори, т. 1 — 5. К., 1966 — 67; Твори, т. 1 — 6. К., 1978 — 79; Твори, т. 1 — 7. К., 1987 — 88; Далекі вогнища. К., 1987; Рос. перекл. — Собрание сочинений, т. 1 — 5. М., 1973 — 75; Избранное. М., 1978; Собор. М., 1987.   ■ Літ.: Шумило М. Олесь Гончар. К., 1951; Новиченко Л. Про творчість Олеся Гончара. В кн.: Гончар О. Твори, т. 1. К., 1959; Килимник О. Олесь Гончар. К., 1966; Коваленко Л. Олесь Гончар. В кн.: Гончар О. Твори, т. 1. К., 1966; Бабишкін О. Олесь Гончар. К., 1968; Про Олеся Гончара. К., 1968; Малиновська М. Олесь Гончар. К., 1971; Про Олеся Гончара. К., 1978; Фащенко В. Поетичний світ Олеся Гончара. В кн.: Гончар О. Твори, т. 1. К., 1978; Наєнко М. Краса вірності. К., 1981; Бажан М. Слово, напоенное солнцем. В кн.: Бажан М. Избранные произведения, т. 2. К., 1984; Коваль В. Шляхи прапороносців. К., 1985; Семенчук І. Олесь Гончар — художник слова. К., 1986; Погрібний А. Олесь Гончар. К., 1987; Слово про Олеся Гончара. К., 1988; Стрельбицький М. П. Проза монументального історизму. К., 1988.В. Г. Дончик.

Джерело: Українська літературна енциклопедія (A—Н) на Slovnyk.me