календарно-обрядова поезія

календа́рно-обрядова поезія

• календарно-обрядова поезія

- найдавніший вид усної поетичної творчості, поширеній у всіх народів світу. К.-о. п. слов'ян виникла в дохрист. добу. Вона розвивалася в тісному зв'язку з працею і побутом людей, супроводила різні свята. Цикли К.-о. п. пов'язані з певним періодом року (колядки, щедрівки, веснянки, русальні лісні, купальські пісні, петрівчані пісні тощо) або з відповідною трудовою діяльністю (косарські пісні, гребовицькі пісні, обжинкові пісні). Первісно обряди й пісні, яким у давнину приписувалася магічна сила, покликані були вплинути на сувору природу, умилостивити її, принести людям здоров'я, добробут, щастя. І хоч ця віра згодом похитнулася, натомість утвердилися любов і повага до поетич. слова, зокрема до обрядових пісень, бо вони відповідали атмосфері урочистості й святковості, створювали радісний настрій, давали естетичну насолоду. Кожному циклові К.-о. п. притаманні свої провідні мотиви: в колядках і щедрівках, обжинкових піснях величається господар-хлібороб, прославляється його доброта, щедрість, пророкується небувалий урожай збіжжя, приплід худоби, родинне щастя, а у веснянках та купальських — оспівується вірне кохання, врода, беруться на кпини невдатні парубки та дівчата. Окремі цикли К.-о. п. з часом зазнавали впливу христ. релігії, яка намагалася пристосувати їх до своїх свят. Проте й надалі в них домінували безрелігійні мотиви. Частина високохудож. творів разом з відповідними обрядами дійшла до наших днів, стала основою сучас. новорічних колядок, колг. обжинків, весняних розваг молоді тощо. Процес розвитку сучас. обрядовості відображено в збірниках "Нові часи — нові звичаї" (Ужгород, 1962), "Народні традиції сьогодні" (Львів, 1963), книзі "Щедрий вечір" В. Юхимовича (1964), журналі "Народна творчість та етнографія". К.-о. п. активно збирали, використовували в своїй творчості Ю. Федькович, М. Старицький, Б. Грінченко, Леся Українка, І. Франко, І. Манжура, П. Тичина, М. Стельмах, В. Земляк, Р. Федорів, І. Чендей, С. Пушик та багато інших письменників.

Вид.; Труды этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский край. Материалы и исследования, собранные П. П. Чубинским, т. 3. СПБ, 1872; Головацкий Я. Ф. Народные песни Галицкой и Угорской Руси, ч. 2 — 3. М., 1878; Гринченко Б. Д. Этнографические материалы, собранные в Черниговской и соседних с ней губерниях, т. 3. Чернигов, 1899; Ігри та пісні. Весняно-літня поезія трудового року. К., 1963; Колядки та щедрівки. Зимова обрядова поезія трудового року. К., 1965; Календарно-обрядові пісні. К., 1987.

Літ.: Потебня А. А. Объяснение малорусских и сродных народных песен, т. 2. Колядки и щедровки. Варшава, 1887; Українська народна поетична творчість. К., 1965; Круть Ю. З. Хліборобська обрядова поезія слов'ян. К., 1973; Грицай М. С., Бойко В. Г., Дунаєвська Л. Ф. Українська народнопоетична творчість. К., 1983.

Ю. З. Круть.

Джерело: Українська літературна енциклопедія (A—Н) на Slovnyk.me