людина

ЛЮДИНА — природно-соціальна істота, якісно особливий ступінь живих організмів на Землі, здатних до свідомої саморегуляції, завдячуючи чому вона постає як суб'єкт суспільно-історичної діяльності й культури. Л. є предметом вивчення різних галузей знання: соціології, етнології, психології, фізіології, педагогіки, медицини тощо. Використовуючи розмаїті дані цих наук, філософія вивчає Л. передусім з погляду місця її у світі та її ставлення до світу. У давній кит., інд., грецьк. філософії Л. мислиться як частка Космосу, певного єдиного надчасового світопорядку, як мікрокосм ("світ у малім") — відображення й символ Всесвіту, макрокосму (котрий у свою чергу уявляється антропоморфно — як живий одухотворений організм). Від цих найперших уявлень і до сьогодні мікрокосм постає як такий, що в ньому збігаються й перетинаються усі сутнісні генерації буття — фізичне, хімічне, живе, духовне. Проте у міру розвитку цих уявлень дедалі більше усвідомлюється та обставина, що Л. здатна відособлюватися у структурі буття, прагнучи стати його деміургом, трансцендентувати за межі свого тут-і-тепер-так-буття, а відтак — мікрокосм, на відміну од макрокосму, є проблематизованим. Уже в трьох відомих людинознавчих запитаннях Канта — "Що я можу знати? Що я маю робити? На що я можу сподіватися?" — відтворено багатомірність сутнісної проблематизації Л. як універсальної істоти. Відповідно виникають фундаментальні "екзистенційні дихотомії" (Фромм) людського С. правді, наявність розуму — фактор, що спонукає Л. до розвитку, до створення власного світу, де вона почувалась би "у себе вдома", проте кожний досягнутий нею щабель розвитку залишає її незадоволеною, провокуючи на нові пошуки й рішення. Найфундаментальніша дихотомія Л. — поміж життям та смертю; від неї походить інша: хоча кожна Л. є носієм усіх родових потенційних здатностей, швидкоплинність її життя не дозволяє уповні реалізувати всі можливості навіть за найсприятливіших умов. Життя Л., починаючись та обриваючись у момент, випадковий для загального еволюційного процесу всього роду Л., входить у трагічну суперечність з індивідуальними зазіханнями на реалізацію усіх його можливостей. Амбівалентність способу буття Л. стала істотною перешкодою будь-яким спробам субстанціалізувати ту чи ту властивість Л. (на кшталт "zoo politikos", "homo sapiens", "homo faber" тощо). Сучасна філософія намагається уникати такої субстанціалізації. Так, при зіставленні різних виявів людського світовідношення стає зрозумілим, що фантазія й гра, котрі уможливлюють хоча б короткотривале вивільнення од фактичності, од невблаганної повинності "так-буття", є для Л. "рятівними" здатностями, не менш важливими й споконвічними, аніж праця, панування, любов і смерть (Фінк). Постає питання, чи повинна взагалі філософія претендувати на створення остаточної "картини Л.", котра б зводилась до загальних формулювань — на кшталт "духовної сутності", "діючої сутності" тощо. Натомість Больнов, посилаючись на Плеснера, пропонує "принцип відкритого питання", максимальну завбачливість для "нових неочікуваних і незавбачливих відповідей". Деякі досліджувані риси Л. виявляються пов'язані одна з одною цілком довільно, деякі — цілеспрямовано: ми не можемо знати, чи йдеться про певні сумірні риси, чи ж бо про такі, що перебувають у стані безнастанної суперечності. Усім цим підтверджується принципова світоглядно-антропологічна теза Гегеля та Достоєвського: поки людина живе, вона ще не сказала свого останнього слова, через що її не можна визначити остаточно.

В. Табачковський

Джерело: Філософський енциклопедичний словник на Slovnyk.me

Значення в інших словниках

  1. людина — (будь-хто з людей) чоловік, особа, душа, особистість, індивідуальність. Словник синонімів Полюги
  2. людина — Чи взаємозамінні іменники людина і чоловік? Не завжди, бо кожен з них має свої особливості. Слово людина виступає найчастіше в значенні “жива істота, якій властиві мислення, мова... «Уроки державної мови» з газети «Хрещатик»
  3. людина — люди́на іменник жіночого роду, істота * Але: дві, три, чотири люди́ни Орфографічний словник української мови
  4. людина — Істота, яка втілює вищу ступінь розвитку життя, суб’єкт суспільно-історичної діяльності. Л. як суб’єкт і продукт трудової діяльності в суспільстві є системою, у якій фізичне і психічне генетично зубумовлене і життєво сформоване... Словник із соціальної роботи
  5. людина — цар земний, уроч.; володар всесвіту, уроч.; (про людську істоту на відміну від неорганічної природи) жива душа; (про людину, далеку від цивілізації, близьку до природи) дитя (син) природи. Скажи ж мені, царю земний – чоловіче, що твоє, а що світове?... Словник фразеологічних синонімів
  6. людина — Людська істота, <�жива> душа; (окрема) особа, індивід, персона; ФР. голова <н. гаряча голова>; (одна) чоловік, жінка; (з великої літери) (він) ур. Муж, (вона) Невіста, Жона; (печерна) троглодит, неандерталець. Словник синонімів Караванського
  7. людина — Душа, людинка, особа, чоловік, чоловічина, чоловічисько, чоловічок, чолов'яга Фразеологічні синоніми: бувала людина; маленька людина; свіжа людина; своя людина; стріляна людина; терта людина Словник синонімів Вусика
  8. людина — -и, ж. 1》 Одиничне до люди 1). || Будь-яка особа; кожний. || Людська постать. || Уживається у значенні одиниці ліку людей. 2》 Особа як утілення високих інтелектуальних і моральних властивостей. Великий тлумачний словник сучасної мови
  9. Людина — У масонському розумінні, зріла людина, готова прийняти на себе деякі обов'язки і принести урочисте зобов'язання. Словник вільномулярських назв, термінів і знаків
  10. людина — ЛЮДИ́НА, и, ж. 1. Одиничне до лю́ди 1. І сказав Бог: Створімо людину за образом Нашим, за подобою Нашою (Біблія. Пер. І. Огієнка); Той професор-медик був людина доволі легкодушна (А. Словник української мови у 20 томах
  11. людина — людина́ людина, особа (ст): Коли була на практиці далеко від дому, завше діставала від свого Дідуня (строгого і небагатослівного) листа, і в кожний він не забував вкласти гроші, бо, казав, людина́ без грошей нічо не варта (Авторка) Лексикон львівський: поважно і на жарт
  12. людина — (Homo sapiens, людина розумна) з біологічної точки зору рід належить до підтипу хребетних, класу ссавців, ряду приматів, родини гомінід; найближче споріднені з л. людиноподібні мавпи, особливо африк. шимпанзе і горила; біологічні відмінності поміж... Універсальний словник-енциклопедія
  13. людина — Бо́жа люди́на. Угодний Богу (про кобзарів, лірників, співців і т. ін.).. У народі кобзарів називали Божими людьми, вони були у великій пошані (Наука і культура..); Біля воріт спинився старий кобзар… Ні, лірник… Та все ж людина Божа, бродячий бард!... Фразеологічний словник української мови
  14. людина — ЛЮ́ДИ мн. з означ. (певна кількість осіб, які мають що-небудь спільне у поведінці, зовнішньому вигляді), НАРО́Д, ЛЮД розм., МИР розм., ПУ́БЛІКА розм., НАРО́ДЕЦЬ зневажл., ЛЮДЦІ́ мн. зневажл., МИРЯ́НИ заст. Летять (слова) здалека — відтіля.. Словник синонімів української мови
  15. людина — ЛЮДИ́НА, и, ж. 1. Одиничне до лю́ди 1. Не з багатством жить, а з людиною! (Укр.. присл.., 1955, 114); Любить і звір свою дитину. Але поріднитися душею, а не кревно може тільки людина (Довж. Словник української мови в 11 томах
  16. людина — Людина, -ни об. Человѣкъ. Кожна людина своє лихо несе. Ном. № 1993. Перша жінка в мене була добра людина. ЗОЮР. І. 9. Якась людина. Шевч. 340. Не годиться потягаться на людину. Чуб. І. 88. З його вийде людина. Миргор. у. ум. людинка. Словник української мови Грінченка